Lukan Movember
Piše: MoBro Lukan

Beseda movember izhaja iz kombinacije pomanjševalnice za brke iz avstralske angleščine (mo) in poimenovanja za mesec november. V angleško govorečem svetu je movember znan tudi kot No-Shave November, ali drugače povedano – mesec brez britja. Movember torej – je vsakoletni dogodek, v katerem moški puščajo rasti (predvsem) brke in brade, vse skupaj pa s ciljem opozarjanja in dviganja ozaveščenosti na nekatere moške zdravstvene težave: depresijo, raka na prostati, druge pojavne oblike raka pri moških, ipd. Z movembrom so v zahodnem svetu povezane razne dobrodelne organizacije, tudi v Sloveniji pa zadeva v zadnjih letih pridobiva na veljavi in prepoznavnosti. Posebej dejavna pri osveščanju in zbiranju sredstev je t.i. Fundacija Movember, ki domuje na spletni strani www.movember.com . Cilj te fundacije je, kakor pravijo sami – spremeniti pogled na moško zdravje.

Foto: totalprosports.com
Sidney Crosby
Foto: totalprosports.com

Zakaj o movembru na hokejski spletni strani? Hokejisti po svetu so močan dejavnik pri širjenju zavesti o movembru. Posebej znan podpornik akcije je t.i. Zveza igralcev lige NHL (NHLPA), ki vsako leto dejavno sodeluje v movembru. Samo v preteklih dneh so se gibanju movember javno pridružili aktualni in bivši NHL-ovci Daniel Winnik (Toronto Maple Leafs), George Parros (hokejsko že upokojen, nazadnje igral v sezoni 13-14 za Montreal Canadiens) ,  Marian Gaborik (LA Kings), naš sosed iz Beljaka Michael Grabner (Toronto Maple Leafs), Eddie Lack (Carolina Hurricanes), Brendan Gallagher (Montreal Canadiens) in Jeff Carter (LA Kings). Znani pa so tudi “poizkusi” nekaterih naših bivših in aktualnih hokejistov v tej smeri.

Michael Grabner Foto: totalprosports.com
Michael Grabner
Foto: totalprosports.com

S spodbujanjem moških (ki jih zgoraj omenjena fundacija imenuje Mo Bros, bratje v brkih), da se vključijo v gibanje, gibanje želi povečati zgodnje odkrivanje raka pri moških, hitrejše diagnosticiranje in učinkovito zdravljenje. Na ta način bi se število smrti, ki jih rak na prostati (pa tudi druge oblike raka pri moških) povzroči, resno zmanjšalo. Poleg rednih letnih zdravniških pregledov, pa gibanje movember želi spodbuditi moške k temu, da se nekoliko bolj poglobijo v zgodovino obolenj z rakom v moški veji prednikov. Spodbujanje k bolj zdravemu načinu življenja pa je še ena od nalog, ki jo gibanje spodbuja.

Fundacija Movember je od leta 2004 organizirala dogodke in zbiranje sredstev s ciljem ozaveščanja predvsem v Avstraliji in na Novi Zelandiji. V letu 2007 so z organiziranimi dogodki začeli tudi na Irskem, v Kanadi, v Češki Republiki, na Danskem, v El Salvadorju, Španiji, Veliki Britaniji, Izraelu, Južni Afriki, Tajvanu in v Združenih Državah Amerike. Od leta 2011 dalje največ k fundaciji prispevajo Kanadčani. V letu 2010 pa je Fundacija Movember sodelovala tudi pri organizaciji dogodka imenovanega Touchback, ki opozarja na raka na modih. Pri reviji Global Journal so Fundacijo Movember uvrstili med 100 najpomembnejših nevladnih organizacij na svetu.

Na kratko – gibanje movember počne podobne zadeve, kakor jih nekatere organizacije počnejo za ozaveščanje nevarnosti raka na prsih pri ženskem spolu.

Kako se je vse skupaj pravzaprav sploh začelo?

Začelo se je v Melbournu v Avstraliji, leta 2003. Takrat se je skupina prijateljev odločila, da bo oživela starinski trend nošenja brkov, ki je bil v zadnjem valu popularen v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja. Trideset prijateljev se je odločilo in sodelovalo pri prvem puščanju brkov iz preprostega razloga – želeli so videti, kako bodo izgledali. Ker je vse skupaj izpadlo zelo zabavno, so v naslednjem letu zadevi že priključili zbiranje sredstev z namenom ozaveščanja o raku na prostati. Akciji se je že v drugi sezoni pridružilo 450 ljudi, ki so zbrali – preračunano iz avstralskih dolarjev  – približno 28.000 evrov. Številka se zdi kar v redu, mar ne? Vse skupaj pa popolnoma zbledi v primerjavi s tem, kar je organizacija zbrala recimo v letu 2012 v skupno enaindvajsetih državah po svetu – zbranih je bilo cca 101252504 eur. Ja, prav ste prebrali – več kot sto milijonov evrov!

Zakaj pa bi pri nas kdorkoli sploh sodeloval pri čem takem?

Tudi pri nas se lahko vsak moški vključi v gibanje. Poleg tega, da se dejavno lahko priključi zadevi na zgoraj omenjeni spletni strani (kjer sicer Slovenija ni eksplicitno omenjena, lahko pa vsak sodeluje s klikom na »The rest of the World«), pa lahko sodeluje tudi s podporo zbiranju sredstev za nakup Rollbordov za pomoč pri pomikanju nepokretnih bolnikov na Onkološkem inštitutu v Ljubljani. Več informacij o tem najdete tudi na FB strani Movember Slovenija: KLIK

Zakaj torej? Pa si izposodimo nekaj podatkov, ki so jih zbrali v Veliki Britaniji. Najbrž so zaradi podobnega načina življenja podatki primerljivi s slovenskimi.

–          Eden od štirih odraslih moških se v koledarskem letu sreča z vsaj eno od oblik mentalne bolezni

–          Samomor je najbolj pogost vzrok smrti pri moških mlajših od 35 let

–          Vsak osmi moški bo v eni od faz življenja zbolel za rakom na prostati

–          Vsako uro umre en moški zaradi raka na prostati – v VB tako letno zaradi te bolezni umre več kakor deset tisoč ljudi

–          Če je v družini kateri od moških sorodnikov že imel to vrsto raka, je verjetnost da se pri posameznem moškem razvije – kar 2,5 krat večja, kakor pri ostalih

–          Odstotek pojavnosti raka na prostati je pri moških primerljiv z odstotkom pojavnosti raka na prsih pri ženskah

–          47% primerov raka na modih se razvije pri moških mlajših od 35 let, 90% pa pri moških mlajših od 55 let

Kratek povzetek

Gibanje movember poskuša ozaveščati o nekaterih boleznih, za katerimi lahko zboli vsak moški. Situacija v Sloveniji je seveda specifična in v marsikateri družini se mesec težko poveže z mesecem v denarnem smislu. Doniranje je tako precej onemogočeno, donacij potrebnih pa je v državi preveč, da bi se človek lahko hitro odločil komu in kdaj darovati. A že sama rast brkov v mesecu novembru…pardon, movembru – bo pomagala. Pa še zabavno bo!
Če se odločite za sodelovanje, pa obljubimo, da bomo na našem Facebook profilu objavili vsako fotografijo vaših edinstvenih brkov. Pošljite!

Seveda pa – ne pozabite, delite ta prispevek tudi med prijatelje! Tudi na ta način boste pomagali ozaveščati!